Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 13 januari 2013

Basisk chokladkaka

Ett recept ur Himlagott med choklad och kladdkakor av Lotta Bäckström. Jag tog mig friheten att hoppa över att ha i rom. Gillar inte när det är sprit i bakverk. Ska jag vara ärlig så var denna kakan ganska så trist. Visst var sen saftig och god. Men var som en sockerkaka med chokladsmak. Det tycker jag är ganska så tråkigt och intetsägande. Jag gillar mer spännande smaker!


3 ägg
3 dl strösocker
(3 msk mörk rom)
4 msk mjölk
200 g smält smör
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 dl kakao

Fyllning:
(3msk mörk rom)
12 katrinplommon
3½ dl mjölk
2 äggulor
3 msk strösocker
1 msk vaniljsocker
1 msk vetemjöl
1 msk maizena
50 g finhackad mörk choklad

Smörj en form med löstagbar kant (24 cm). Vispa ägg och socker pösigt. Blanda ner rom, mjölk och det smälta smöret. Vänd ner mjölet blandat med bakpulver och kakao. Häll upp hälften av smeten i formen. Låt resten ligga kvar i bunken. Låt smeten i både formen och bunken stå och vila en stund medan du gör fyllningen. Häll rommen över katrinplommonen och låt stå och dra. Värm upp mjölken tills den sjuder. Blanda i en skål äggulor, strösocker, vaniljsocker, vetemjöl och maizena. Häll över den heta mjölken och blanda ordentligt. Häll över blandningen i en ren kastrull. Värm långsamt under ständig omrörning tills den börjar tjockna. Tillsätt den hackade chokladen och rör till en jämn smet. Låt fyllningen svalna i ett kallt vattenbad. När fyllningen svalnat, häll den över det första lagret smet i formen. Lägg på hälften av katrinplommonen och sedan resterande smet. Toppa med resten av katrinplommonen. Grädda kakan i ugnen i 200 grader i 20 minuter. Lägg på ett ark aluminiumfolie och fortsätt grädda i ytterligare 20 minuter. Ta ut kakan och låt svalna helt, gärna över natten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar