Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 9 januari 2013

Ankbröst med rosépepparsås

Fick ankbröst av min vän när jag hade 100.000 festen. Har sparat på det länge för att jag ville bjuda på det vid ett speciellt tillfälle Och nu var det äntligen dax! Måste säga att det var underbart gott!Kan verkligen rekommendera detta receptet.


2 st ankbröst
salt
svartpeppar, malen

Rosépepparsås:
1 msk socker
3 dl kalv- eller oxbuljong
4 msk madeira
4 msk rödvin

1 msk balsamicovinäger
8 st rosépepparkorn
2 msk lingon
1 msk smör
salt
1 msk maizena såsredning eller majsstärkelse

Snitta ankbrösten på skinnsidan och putsa bort ev. hinnor. Lägg dem i kylen så länge. Sätt ugnen på 175°C. Salta och krydda ankbrösten. Bryn ankbrösten på medelhög värme i en stekpanna på skinnsidan först, vänd och stek på andra sidan. Placera ankbrösten på en plåt och stek dem färdiga i ugnen. Använd en stektermometer. Innertemperaturen ska vara 66°C. Låt ankbrösten vila insvepta i aluminiumfolie ca 10 minuter. Servera ankbrösten med potatiskaka, sås och apelsinsallad.

Sås: Smält sockret gyllenbrunt i en kastrull, tillsätt balsamicovinäger, buljong, madeira, rödvin och rosépeppar. Koka upp och låt såsen koka ihop till hälften. Sila såsen och häll tillbaka såsen i kastrullen. Tillsätt lingonen och låt såsen sjuda ytterligare 5 minuter. Smaka av med salt och red en aning med Maizena såsredning eller majsstärkelse. Blanka av med lite smör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar