Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 6 juli 2010

6 Juli Carne asada

Ett tips från en trogen läsare. Carne asada är en mexikansk rätt som betyder grillat kött. Spännade att prova något annorlunda, och jag har aldrig gjort något med koriander förut, så bara det var ju lite roligt. Men ärligt så har det varit medvetet, för koriander är inte någon krydda jag är särskilt förtjust i. Så om du som läser har något gott tips med koriander som ingrediens, så är det varmt välkommet. Hur som helst, så måste jag tillägga att egentligen skulle man ha färsk koriander i receptet, men jag lyckades få med mig malen koriander när jag handlade en massa kryddor när jag reste i Indien. Så bara det, gjorde ju att koriandern smakade lite bättre!
I alla fall, rätten var som sagt annorlunda att göra, och smaken lika så. Gott var var det, men ingen jätte wow smakupplevelse, så kommer nog inte göra det här fler gånger tyvärr. Men prova gärna!

ca 3 port.
1 fläskfilé
3 st lime, eller 6 msk pressad limejuice
koriander, färsk eller malen
3 st vitlöksklyftor
1 granatäpple
5 skivor jalapeno
4 msk olja
svartpeppar
ca 2 dl ris

Rensa fläskfilén från fett och skär den i bitar. Marinera i 1 pressad vitlök, 1 msk olja, ca 2 msk limejuice, svartpeppar och koriander i minst 30 minuter.
Mixa jalapeno, 2 vitlöksklyftor, 3 msk olja och koriander till en pesto.
Stek köttet i en torr stekpanna, lägg det sen i en ugnsfast form i 175 grader i ugnen, ca 5-8 minuter.
Koka riset, och blanda sen i granatäpple, 4 msk limejuice och lite koriander.
Lägg sen upp ris och kött på en tallrik och häll lite pesto ovanpå köttet, färdigt att ätas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar