Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 23 december 2020

Krämig risoni med ramslökskorv, tomat och paprika

 Ett recept från Linas matkasse. Lätt att göra och gott! 



4 portioner 

1 gul lök

400 g ramslöksgrill

1 tsk torkad timjan 

3 1/2 dl risoni

1 grön paprika 

1 ask cocktailtomater 

Olivolja

1/2 msk vitvinsvinäger 

8 dl vatten

1 tärning kycklingbuljong 

1/2 tsk salt

Svartpeppar 

1 msk smör

Finhacka gul lök. Skär ramslöksgrill i slantar. Hetta upp lite olivolja i en stekgryta och bryn korven 1-2 minuter. Tillsätt lök och torkad timjan. Fräs ytterligare 2-3 minuter.

Tillsätt risoni, vitvinsvinäger, vatten, smulad kycklingbuljong, salt och lite nymald svartpeppar. Sjud under lock 10-12 minuter, tills risonin är mjuk. Rör om då och då. 

Skär grön paprika i små tärningar. Dela cocktailtomater. Rör ner i grytan. Toppa med tomater och paprika. Servera direkt. 

1 kommentar:

  1. Superlätt och gott! Jag hade bara prinskorv hemma, det blev lite lamt,kan tänka mig att en mer kryddig korv blir lite spralligare. Jag gick lite in i risotto-feeling också och rörde i parmesan på slutet.

    SvaraRadera