Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 21 oktober 2018

Pappardelle al pollo - pasta med kyckling, purjolök och parmesan

Ett recept från Linas matkasse. Gott! Enkelt att göra!


4 portioner

180 g pappardellepasta

1/2 purjolök

250 g cocktailtomater

300 g kycklingfilé

1 msk smör

1/2 tsk salt

1 tsk torkad timjan

1 tsk torkad salvia

Svartpeppar

2 vitlöksklyftor

1 tsk vitvinsvinäger

1 tsk vetemjöl

1 dl mjölk

1/2 tärning kycklingbuljong

1/2 frp riven parmesan

Koka pastan enligt anvisningen på förpackningen. Skär purjolöken (den ljusa delen), i cm- tjocka skivor och dela tomaterna. Skär kycklingen i mindre bitar. Hetta upp smör i en stekpanna. Stek kycklingen på hög värme 2-3 min runt om, tills den fått fin färg. Krydda med salt, timjan, salvia och lite nymald svartpeppar. Tillsätt tomater, purjolök, pressad vitlök och vitvinsvinäger. Fräs ytterligare 2-3 min. Pudra över mjöl. Rör ner mjölk och smulad kycklingbuljong. Sjud 3-4 min. tills kycklingen är helt genomstekt (innertemperatur 72 grader). Smaka av med salt och nymald svartpeppar. Blanda nykokt pasta med kycklingpannan. Servera med riven parmesan. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar