Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 17 oktober 2018

Äppelbräserade fläskkotletter med fänkål och rosmarin

Ett recept från Linas matkasse. Helt okej!


2 portioner

1 3/4 dl jasminris

300 g fläskkotletter

Salt och svartpeppar

1 bananscharlottenlök

1/2 fänkål

1 äpple

1 tsk torkad timjan

1 vitlöksklyfta

1/2 msk vitvinsvinäger

2 tsk honung

1/2 msk vetemjöl

2 dl mjölk

1/2 tärning kycklingbuljong

1/2 kruka rosmarin

Koka riset enligt anvisningen på förpackningen. Skiva fläskkotletten i två delar. Krydda med salt och peppar. Hetta upp lite olivolja i en rymlig stekpanna. Stek köttet 2-3 min per sida. Lägg kotletterna på en tallrik. Spara pannan. Klyfta löken, tärna fänkål och äpple. Hetta upp lite olivolja i den använda pannan. Fräs grönsakerna, timjan och pressad vitlök 1-2 min. Tillsätt vitvinsvinäger och honung. Fräs ytterligare 1-2 min. Pudra vetemjöl över pannan. Vispa ner mjölk och smulad kycklingbuljong. Lägg ner kotletterna och sjud 3-4 min, tills de är helt genomstekta (innertemperatur 72 grader). Hacka bladen från rosmarinen. Strö rosmarin över äppelbräserade kotletterna och servera med nykokt jasminris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar