Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 23 mars 2018

Toscakaka

Ett recept ur boken Mannerströms husmanskonster. Bjöd lite spontant in min mamma o styvpappa på middag och ville bjuda på något gott till efterrätt. Då blev det denna, för det var de ingredienserna jag hade hemma. Råkade missa att ha i socker i glasyren och glömde ha in den i ugnen efter att jag haft på glasyren...! Så kan det gå när man är stressad. Men jisses vad god den blev! Min sambo sa att det var den godaste Toscakaka han ätit. Jag är beredd att hålla med, saftig o god! Kanske för att jag just hoppade över den sista svängen i ugnen...


Kaksmet:
50 g smör
2 ägg
2 dl strösocker
2 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl grädde

Glasyr:
50 g smör
1/2 dl strösocker
1 rågad dl flagad mandel
1 msk grädde
1 msk vetemjöl
1 msk sirap

Till servering:
Florsocker
Färska vinbär

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret till kakan och låt svalna. Vispa ägg och socker poröst med elvisp. Blanda bakpulvret med mjölet. Tillsätt det smälta smöret samt grädde i äggvispet och sikta ner mjölblandningen. Rör smeten med slickepott till en klumpfri smet. Häll smeten i en smord ugnsform eller gjutjärnspanna med höga kanter. Grädda kakan ca 35 minuter (kontrollera meden provsticka om den är färdig). Smält smöret till glasyren i en kastrull, rör ner övriga ingredienser och koka ihop tills sockret smält. Bred glasyren över den färdiggräddade kakan. Grädda ytterligare ca 10 minuter tills glasyren har fått en knäckig gyllenbrun yta. Låt svalna något innan servering. Pudra gärna lite florsocker över och dekorera med färska vinbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar