Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 16 mars 2018

Kokt rimmad oxbringa med granny smith-velouté

Ett recept från boken Hela Sveriges husman. Som vanligt så krympte köttet massor, men jag var beredd på det så jag hade tagit dubbla mängden kött. Istället så blev det massor med krossade rotfrukter över, så man kan lika gärna halvera mängden. Hur som, så var det i alla fall gott, men inget jag kommer att göra igen.


4 portioner

800 g rimmad oxbringa (jag tog 1600 g)
1 morot (2 st)
1 lök (2 st)
Ca 1 1/2 liter vatten (3 liter)
6 vitpepparkorn (12 st)
3 lagerblad (6 st)

(Du kan lika gärna halvera mängden nedan)
Krossade rotfrukter:
4 potatisar (400 g)
4 palsternackor
4 persiljerötter
8 jordärtskockor (700 g)
Vatten
2 hönsbuljongtärningar

Sås:
1 granny Smith-äpple
4 dl kokspad
1/2 dl mjölk
1/2 dl grädde
1 tsk dijonsenap
Salt, peppar

Skala morot och lök. Skär i bitar. Lägg oxbringa, vatten, vitpepparkorn, morot, lök och lagerblad i en kastrull. Låt koka under lock ca 2 timmar eller tills köttet är mört. Skala potatis, palsternackor, persiljerötter och jordärtskockor. Skär i mindre bitar. Täck grönsakerna till hälften med vatten i en kastrull. Tillsätt buljongtärningarna och 1 tsk salt. Koka upp och låt koka tills grönsakerna är mjuka. Sila av spadet, men spara det. Krossa grönsakerna lätt med en gaffel eller stomp. Späd med spadet till lagom konsistens. Skala och riv äpplet. Sila av 4 dl kokspad från oxbringan. Koka upp spadet med mjölk, grädde, senap, 1/2 tsk salt och 1 krm peppar. Tillsätt det rivna äpplet. Skär köttet i skivor och servera med rotfruktsmoset och såsen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar