Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 11 mars 2018

Rårakor

Ett recept från boken Hela Sveriges husman. Det gick lite åt skogen när jag skulle göra detta receptet... egentligen skulle man göra i våffeljärn. Gick sådär kan jag ju säga... all smet bara fastnade överallt... gav upp och gjorde i stekpanna istället. Och sen när jag kommit en bit i receptet så ser jag att det står " servera med stekt bacon"....o det hade ju jag missat, så det hade vi inte ens hemma! Lite dåligt att det inte stod bland ingredienserna kan jag tycka... men nu vet ni i alla fall!


4 portioner

1 1/2 kg potatis (ca 15 stycken)
Ev 1 gul lök
1 dl flytande smör
1 ägg
500 g vitkål (ca 1/2 huvud)
3 dl turkisk yoghurt
5-6 msk tranbärs eller lingonsylt
1-2 apelsiner
1 dl kolsyrat vatten
Salt, grovmalen svartpeppar

Bacon

Skala och riv potatis och ev lök. Pressa ut vätskan. Tillsätt smör, ägg, 2 1/2 tsk salt och 1 tsk peppar. Låt stå ca 10 minuter. Strimla vitkålen. Blanda med yoghurt och sylt. Skala och skär apelsinerna i hinnfria klyftor. Vänd ner dem i salladen. Tillsätt det kolsyrade vattnet till rårakssmeten. Stek rårakorna i stekpanna. Servera med vitkålssallad och gärna stekt bacon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar