Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 2 november 2017

Pork hog

Åt något liknande när jag var på semester i Litauen, och det var verkligen supergott, så jag ville försöka laga det själv. Dock hade jag den lite för länge i ugnen.. men det var gott ändå! Ytan krispig och god och köttet innanför bara föll isär!


1 stor bit rimmat fläsklägg
Salt och nymalen peppar
1 burk ljust öl

Kokt potatis
Stekt surkål (+smör)
Dijon senap

Värm ugnen till 175 grader. Gnid in köttet med salt och peppar och ställ det i i en ugnsform och häll ölen runt om. Låt stå i ugnen i ca 4 timmar. Häll då och då lite av ölen på köttet. Mot slutet höjer du temperaturen till 225 grader och låter köttet stå ca 10-15 minuter tills köttet fått en fin krispig yta. Servera med kokt potatis, dijonsenap och surkål som du stekt tills det fått en fin gyllenbrun färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar