Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 2 november 2017

Christoffers Västerbottenostpaj

Fick tips om denna supergoda västerbottenostpajen av en gammal klasskompis. Har nog aldrig gjort med créme fraiche i förut, så det var kul att testa. Och jag instämmer, den blev väldigt god! Men jag tänker nog dubbla fyllningen till nästa gång jag gör den!

Så god,så den nästan hann ta slut innan jag tog en bild!


Ca 4-6 portioner

Quiche deg

250 g mjöl 

125 g smör

1 tsk salt

40 g vatten

1 ägg

 

Fyllning

6 dl creme fraiche

7 äggulor

ca 250 g riven Västerbottenost

En nypa salt och nymald svartpeppar (tänk på att osten är ganska så salt)

 

 

Gör så här:


Lägg alla ingredienser till degen, tills den blivit slät och fin.

Plasta den tätt och kyl den tills den hårdnat något (det ska gå att kavla ut den) men är den för varm så kommer det bli massa hål i den. 

 

Kavla ut den ganska tunt. Smörj pajformen med smör och klä in den med degen. Täck degen med aluminiumfolie och lägg ris eller torkade bönor etc. som en press på folien. 

Baka av den på 155-165°C i cirka 20-35 minuter den ska bli torr och fast. 

 

Ta bort folietäcket och häll i smeten.

Baka pajen på 150 grader i ca 40 minuter. Pajen är färdig när fyllningen inte längre är rinnig och pajen fått en fin gyllene färg. 

 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar