Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 2 november 2017

Blodpudding

Ett recept ur boken Husman av Stefan Ekengren. Jag som inte tycker om blodpudding annars, är beredd att säga att det här faktiskt var gott! Men tycker tyvärr att den var svår att steka, den ramlade lätt isär. Per Morbergs recept som jag provade förut var aningen vassare om jag måste välja!


10 portioner

10 dl grisblod
4 dl lättöl
4 dl standardmjölk
8 dl grovt rågmjöl
3/4 dl mörk sirap
1 tsk nejlika
1 tak malen ingefära
1 tsk kryddpeppar
1 tsk mejram
1 msk salt
500 g syrligt äpple, tärnat
500 g gul lök, finhackad och fräst i smör

Tillbehör:
5 äpplen, klyftade med skal
Smör
Strösocker
Salt
Rårörda lingon

Sila blodet och blanda det med öl, mjölk, mjöl, sirap och kryddor. Vänd ner äpple och lök. Häll smeten i plastade avlånga brödformar. (Ca 2 formar a 1 1/2 liter) ställ formarna i vattenbad och baka cirka 1 timme i 120 graders värme tills innertemperaturen är 72 grader. 

Stek äppelklyftorna i smör med lite socker och salt. Servera puddingen direkt med äppelklyftor och rårörda lingon. Eller låt puddingen kallna, skiva den och stek i smör och servera med samma tillbehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar