Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 5 juni 2017

Janssons frestelse

Ett recept ur boken Husman av Stefan Ekengren. En riktig klassiker, så himla gott! Första gången jag ser i ett recept att man ska ha kaviar i, och kan inte direkt påstå att jag kände nån smak av den!


4 portioner

800 g fast potatis, skalad och strimlad
2 gula lökar, finskivade
40 g smör
125 g ansjovis + spad
4 dl vispgrädde
1 msk orökt kaviar
Ströbröd
Smör
Salt

Fräs löken mjuk i smöret. Bottna en smord ugnsfast form med hälften av potatisen. Salta lätt, lägg ut ansjovis(spara spadet) i rader på potatisen, fortsätt med lök och sist ett lager potatis. Salta lätt. Blanda grädde och kaviar i en skål. Häll ansjovisspadet över gratängen och därefter kaviargrädden. Tryck till potatisen så grädden skymtar. Strö över ströbröd, klicka över smör och grädda mitt i ugnen på 200 grader cirka 1 timme.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar