Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

måndag 5 juni 2017

Äggakaka

Ett till recept urboken Husman av Stefan Ekengren. Jag är ju skåning, men helt ärligt kan jag inte minnas att jag ätit äggakaka så många gånger i mitt liv. Men det är himla gott ska ni veta! Påminner om ugnspannkaka, men godare! 


4 port.

400 g varmrökt stekfläsk
8 ägg
2 dl vetemjöl
4 dl standardmjölk
2 msk strösocker
1 tsk salt
Smör
Nymald vitpeppar

Stek fläsket i en panna med lite smör, spara fläskfettet. Vispa ihop ägg, mjölk, socker, salt och peppar. Hetta upp en panna och häll i fläskfett och smör, cirka 1/2 cm djupt. Häll smet i pannan, cirka 1 1/2 cm djupt. Vänd och stick i smeten hela tiden med en stekspade, samtidigt som kakan stannar. Stjälp upp kakan på en tallrik när den har stannat helt. Tillsätt lite mer smör i pannan, lägg tillbaka kakan med den sida nedåt som inte är stekt och stek den gyllenbrun. Servera direkt ur pannan med ett lass stekt fläsk ovanpå och rårörda lingon vid sidan om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar