Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 23 mars 2017

Viltgryta med svartavinbär

Ett recept ur Per Morbergs bok Morberg lagar husmanskost. Lyxigt och gott med älggryta! Synd att jag flyttat ifrån min fd granne som var jägare.. han var så snäll som gav mig älgkött ibland. Numera blir väldigt sällan jag äter älg.


6-8 portioner

1 kg grytbitar av viltkött
1 morot
1 gul lök
1 bit rotselleri
1 bit purjolök
2 msk smör
Salt och nymalen svartpeppar
3-4 dl rödvin
Vatten så att det täcker
2-3 färska lagerblad

Sås
Skyn från grytan 
2 dl vispgrädde
Ljust redningsmjöl
Gelé efter smak
Salt och nymalen peppar

Tillbehör
1 dl svarta vinbär
Kokta broccolibuketter

Skala moroten, löken och rotsellerin och skär dem i små bitar. Skölj och skiva purjolöken. Bryn köttet och grönsakerna i smör i en stekgryta. Salta och peppra. Tillsätt vin, vatten och lagerblad. Låt koka under lock på svag värme tills köttet är mört, 45-60 minuter. Sila av skyn från grytan. Häll den i en kastrull och koka ihop tills hälften återstår. Tillsätt grädden och koka i ytterligare 5 minuter. Red av med ljust redningsmjöl och smaka av med gelé och salt och peppar. Lägg ner köttet i såsen och servera viltgrytan med pressad potatis och kokt broccoli. Garnera med svarta vinbär.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar