Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 23 mars 2017

Oxbringa med pepparrot

Ett recept från min nya bok Husman av Stefan Ekengren. Måste säga att det blev förvånansvärt gott! Men dessvärre krymper köttet väldigt mycket.. och jag och min sambo gillar kött. Så det står att receptet är för 4 personer, men jag tyckte att det räckte precis till oss två.


4 port.

800g rimmad oxbringa
1 gul lök
2 lagerblad

Impotatis:
6 dl buljong från oxbringekoket
80 g morötter, skalade och grovskurna
80 g rotselleri, skalad och grovskuren
80 g palsternacka, grovskuren ( skalet är otroligt gott, behåll det)
1 gul lök, grovskuren
350 g potatis, skalad och grovskuren
1/4 pepparrot, riven

Pepparrotskräm:
1/2 potatis, skalad och kokt
1 äggula
1/2 msk dijonsenap
1 dl rapsolja
Pepparrot efter smak, riven
Salt

Spola oxbringan några minuter för att få bort det ytliga saltet på köttet. Lägg köttet i en kastrull, fyll på med vatten så det täcker väl. Koka upp, skumma bort det som kommer upp till ytan under uppkoket och lägg i lök och lagerblad. Koka oxbringan cirka 1 1/2 timme. Tiden kan variera beroende på köttet, men man ska kunna köra igenom en köttgaffel eller sticka utan problem i köttet när det är färdigkokt. Ta upp köttet ur buljongen och ställ det i press medan det kallnar. Sila buljongen och spara den till potatisen och till serveringen av oxbringan. Skiva oxbringan tunt när den ska serveras, lägg den i en form och slå över lite varm buljong.

Koka upp buljongen och lägg i rotfrukter och lök. När det kokat 20 minuter, lägg i potatisen. Kom ihåg att rotfrukter som kokat för kort tid inte är så gott. Koka hellre både rotfrukter och potatis lite för länge. Servera med oxbringa och riven pepparrot.

Pepparrotskräm:
Pressa potatisen direkt ner i en bunke. Låt kallna något och tillsätt äggulor och senap. Vispa ner oljan i en tunn stråle. Smaksätt med pepparrot och salt.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar