Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 23 mars 2017

Klappgröt

Ett recept från boken Husman av Stefan Ekengren. Min svärmor nämnde Klappgröt för länge sen, tänkte att det måste jag testa. Och så fanns receptet med i nya kokboken jag fick i julklapp! Kan ärligt säga att det var okej, men inget jag kommer göra fler gånger.


4 port.

2 dl mannagryn
1,3 liter lingondricka
Lite citronsaft
Ev lite honung eller strösocker

Till servering
Vispgrädde
Valfri sylt

Koka upp lingondrickan och vispa i mannagrynen. Låt grynen koka försiktigt, eller bara sjuda, 30 minuter tills de har svällt ordentligt. Ta bort kastrullen från värmen, ställ den i isbad och vispa tills gröten är luftig, len och kall. Beroende på vilken lingondricka du använder kan det behövas lite mer syra (citronsaft) eller lite mer sötma (honung). Smaka av när gröten är färdigvispad. Servera med lättvispad grädde och sylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar