Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 4 januari 2017

Stekta strömmingsflundror

Ett recept från Per Morbergs bok Morberg lagar husmanskost. En klassiker som jag tycker väldigt mycket om. Dessvärre gillar inte min sambo stekt strömming, så det blir väldigt sällan jag äter det. Men passade på att göra det är jag skulle bjuda en vän på lunch! Tur att hon tycker om det!


4 portioner

1 kg färsk hel eller 600 g rensad strömming
1 dl ströbröd
1 dl grovt rågmjöl
Salt och nymalen peppar
1/2 dl hackad dill
1/2 dl hackad persilja
Smör till stekning

Rensa strömmingen (ta bort huvudet, inälvorna och ryggbenet och klipp bort ryggfenan) och skölj den väl. Låt rinna av. Blanda ströbröd och rågmjöl på en tallrik. Lägg hälften av strömmingarna på en skärbräda, med skinnsidan ner. Salta, peppra och strö över dill och persilja. Lägg resten av strömmingarna ovanpå, med skinnsidan upp. Tryck ihop dem lite och vänd dem i ströbrödsblandningen. Hetta upp en stekpanna med en rejäl klick smör. Lägg i några strömmingsflundror när smöret fräser och har fått en guldgul färg. Stek flundrorna gyllenbruna, 3-4 minuter på varje sida. Servera flundrorna med potatismos, citronklyftor, brynt eller skirat smör och pressgurka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar