Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 15 januari 2017

Klassisk biff a la Rydberg

Nu har jag nästan gjort alla recepten i Per Morbergs bok, så har börjat kolla lite i andra böcker jag har. Så nu blev det detta receptet från boken Hela Sveriges husman som ICA gav ut för några år sedan. Biff Rydberg är ju en riktigt god rätt tycker jag!


4 port.

500 g oxfilé 
6 potatisar
1 gul lök
2 msk hackad persilja
4 äggulor
Worcestersås
Riven pepparrot eller dijonsenap
Smör, salt, peppar

Skala potatisen och skär i cm-stora tärningar. Skala och finhacka löken. Stek potatisen långsamt i 2 msk smör i en stekpanna tills den blir mjuk inuti och lätt brynt utanpå. Strö persilja över. Lägg upp på ett fat och håll varmt. Fräs löken mjuk och glansig i 1 msk smör. Skär köttet i cm-stora tärningar. Krydda med 1/2 tsk salt och 1 krm peppar. Stek hastigt i smör i en stekpanna tills tärningarna är brynta på utsidan och rosa inuti. Lägg köttet och löken på fatet med potatisen. Servera med äggulor, worcestersås och riven pepparrot eller dijonsenap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar