Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 4 januari 2017

Stekt fläsk med bruna bönor

Ett recept från Per Morbergs bok Morberg lagar husmanskost. Nu var det väldigt länge sedan jag testade bruna bönor och smaken förändras ju med åren... men icke! Usch, va knappt att jag fick ner ens en tugga. Men min sambo åt med god aptit! Och resterna fick svärfar i en matlåda!


4 portioner

600 g skivat rimmat sidfläsk

Bruna bönor:
300 g bruna bönor
1 liter vatten
1 1/2 tsk salt
1- 1 1/2 msk ättiksprit 12% eller 2-3 msk vinäger
3 msk sirap eller strösocker
1 msk potatismjöl

Skölj bönorna och lägg dem i kallt vatten så att det täcker. Låt stå i 8-12 timmar. Häll bort blötläggningsvattnet. Koka bönorna i saltat vatten på svag värme under lock tills de är mjuka, ca 1 timme. Smaka av bönorna med ättiksprit eller vinäger, sirap och eventuellt mer salt. Red av dem med potatismjöl utrört i lite vatten eller mosa några bönor med 1 dl spad och rör ner det i resten av bönorna. Koka upp under omrörning. Stek fläsket gyllenbrunt och servera med bönorna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar