Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 15 januari 2017

Ängamat

Hade gäster i går och då testade jag att göra det första receptet ur min nya bok som jag fick i julklapp! Husman -alla de klassiska rätterna (och några bortglömda) av Stefan Ekengren. Är ju nästan helt klar med Per Morbergs bok, så kommer att testa massor ur denna nu. Har ju snöat in mig lite på husmanskost...


10 portioner

Späda grönsaker efter tillgång (tex morötter, salladslök, rädisor, ärtor och blomkål)
1 blomkålshuvud
2 gula lökar, skivade
1 vitlöksklyfta, skivad
1 1/2 liter grönsaksbuljong
2 dl torrt vin
5 dl vispgrädde
Smör till stekning
Muskot, riven
Salt

Fräs blomkål, lök och vitlök i smör. Häll över buljong och vin. Låt koka tills blomkålen precis är klar, ju längre den kokar, desto mer smak förlorar den. Mixa soppan slät. Smaka av med salt och muskot. Tillsätt grädden och koka upp. Koka upp vatten och salt i en kastrull, förväll grönsakerna och fördela dem i djupa tallrikar. Häll soppan över grönsakerna vid bordet och ta ett riv med muskot på rivjärnet det sista du gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar