Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 4 oktober 2014

Mustig kycklinggryta

Ett grymt gott recept på kycklinggryta!! Rekommenderar verkligen detta receptet! Kycklinglårfilé är min nya favorit, mycket saftigare och godare än vanlig kycklingfilé .


Ca 4 port


Ingredienser

  • 500 g kycklinglårfilé
  • 250 g små gula lökar
  • 2 st morötter
  • 1 tsk salt
  • 1 krm svartpeppar
  • 1 msk Smör
  • 1 msk vetemjöl
  • 1 dl rödvin
  • 12 dl  mellangrädde
  • 1 st hönsbuljongtärning
  • 1 tsk timjan
  • 10 st katrinplommon
  • 12 dl valnötter
  • timjan

Gör så här:

Dela kycklingen i stora bitar. Skala lök och morötter. Skär morötterna i tunna slantar. Salta, peppra och bryn kycklingen i smör- och rapsolja i en stekpanna. Lägg över i en gryta. Bryn lökarna och lägg dem i grytan. Vispa ihop mjöl, vin, grädde, buljongtärning och timjan. Häll det i grytan och låt koka 5 min under lock. Dela plommon och nötter i halvor. Lägg ner dem i grytan tillsammans med morötterna och koka 5 min till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar