Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 22 oktober 2014

Moules marinières

Upptäckte att jag missat att lägga ut detta receptet som jag och min sambo gjorde i somras.. så himla gott!!
Har du inte testat innan, så rekommenderar jag starkt att du gör det!






1 kg blåmusslor
2 schalottenlökar
2 vitlöksklyftor
5 cl olivolja
1 bunt persilja
2 dl vitt vin
2 dl fiskfond
2 dl vispgrädde
Salt och peppar

Krutonger:
4 skivor vitt formbröd
1 msk smör
1 vitlöksklyfta

Tvätta blåmusslorna noga under rinnande vatten. Knacka öppna musslor försiktigt mot diskbänken. De blåmusslor som inte sluter sig slängs. Fräs schalottenlök och vitlök i olivoljan. Tillsätt blåmusslor, häll på vin och grädde. Lägg på lock och låt koka i 2-3 minuter, eller tills musslorna är färdiga och har öppnat sig. Salta och peppra. Lyft ur musslorna och låt soppan koka ner lite. Servera musslorna i en stor skål, slå över soppa, persiljan och strö över brödkrutongerna.

Krutonger
Tärna formbrödet och stek det knaprigt i smör, olja och vitlök. Låt rinna av på hushållspapper.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar