Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 12 oktober 2014

Köttfondue

I fredags testade jag och min sambo att göra ostfondue.. Då kom jag på att jag aldrig gjort köttfondue! Passade perfekt att testa när min vän som bara äter LCHF ändå skulle komma på middag. 
Hur som helst så var det i alla fall gott. Mysigt att sitta och fixa med spetten under själva middagen, blir inte att man stressar i sig allt då. 
Denna gången blev det med buljong, nästa gång ska jag testa med olja!


2 port.
Ca 200 g fint nötkött i små bitar. Tex entrecote 

Ca 1 liter vatten
2 msk soja
2 msk ox- eller kalvfond
5 vitpepparkorn
2 st lagerblad
1 stor morot
1 gul lök

Skär löken och moroten i bitar. Lägg i en kastrull med resten av ingredienserna (förutom köttet). Låt koka ihop i ca 30 minuter. Sila sedan bort grönsakerna, så att du bara har vätskan kvar. Häll upp i fonduegrytan. Skär köttet i små munsbitar. Sätt på spetten och sätt ner i fonduegrytan. 

Servera med tex en god sallad till. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar