Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 4 oktober 2014

Kåldolmar

En kollega pratade om att hon gjort kåldolmar till middag.. Då slog det mig att jag aldrig har gjort det! Så självklart såg jag till att testa! Grymt gott, mycket godare än köpta! 


Ca 6 port


Ingredienser

  • 1 kg vitkål
  • 1 st liten gul lök
  • 3 msk Smör
  • 1 dl mjölk
  • 12 dl ströbröd
  • 400 g blandfärs
  • 1 st ägg
  • 1 tsk salt
  • 2 krm svartpeppar
  • 2 msk farinsocker
  • 2 msk soja
  • 2 dl vispgrädde
  • 1 dl vatten
  • 12 st köttbuljongtärningar

Gör så här:

Skär bort hela den grova mittstocken ur kålen. Lägg kålhuvudet i en stor bunke med vatten en stund. Plocka av 20-22 blad från kålhuvudet med hjälp av en liten kniv. Koka bladen i lättsaltat vatten 4-5min tills de är mjuka. Skär bort den grova mittnerven på bladen och hacka fint.

Sätt ugnen på 200°. Skala och finhacka löken. Fräs den mjuk och glansig tillsammans med kålhacket i 1 msk smör. Lägg lök, kålhack, mjölk och ströbröd i en bunke, låt svälla 5 min. Arbeta in färs, ägg, salt och peppar. Fördela färsen på kålbladen och rulla ihop till täta rullar. Lägg dem i en ugnssäker form. Smält resten av smöret med farinsocker och soja och pensla på rullarna. Grädda i mitten av ugnen ca 30 min. Koka upp grädde, vatten och buljongtärning, låt koka ihop ca 5 min. Häll såsen över kåldolmarna och fortsätt grädda ca 15 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar