Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 18 maj 2014

Linssoppa

Ett recept som jag fick som tips för ett tag sedan, minns tyvärr inte från vem, men gott var det i alla fall! Väldigt smakrik med alla de olika kryddorna som är i. Den ser kanske tråkig ut på bilden, och det är inte några andra grönskaker än lök i, men det gör inget för den är god ändå! Erik som var väldigt skeptísk håller också med!










2 x 2 msk smör (2 msk smör vid två olika tillfällen)
2 st gula lökar
2 st vitlöksklyftor
1,5 tsk torkad timjan eller 3 msk färsk
3,5 dl gröna linser
1 liter vatten (gärna hett)
2 st buljongtärning
2 tsk gurkmeja
0,5 tsk cayennepeppar
1 tsk koriander
1 tsk kardemumma
1 tsk kanel
0,5 tsk nejlika
0,5 tsk muskot
1 burk kokosmjölk
svartpeppar

Hacka lök och pressa vitlök. Fräs i 2 msk smör i 5 minuter. Tillsätt gurkmeja, koriander, cayenne och timjan. Fräs ytterligare 4 min. Häll i linserna, buljongtärningarna och vattnet. Låt koka minst 20 min tills linserna är mjuka. Fräs övriga kryddor i 2 msk smör i en liten stekpanna, ca 1 – 2 min tills de luktar gott. Häll i smör- och kryddblandningen i linsgrytan. Tillsätt kokosmjölken och låt sjuda 15 min till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar