Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 17 maj 2014

Kycklingfärsbiffar med bondsallad och basilikaricotta

Ett recept som jag fick som tips för ett tag sedan, men jag minns tyvärr inte vem! Men jag kan säga att det var väldigt enkelt och gott i alla fall! Tyvärr så är jag inte så jätteförtjust i bönor, så dom hade man kunnat hoppa över, men det är en smaksak!

Kycklingfärsbiffar:
1 gul lök
400 g kycklingfärs
2 msk soltorkad tomatcrème
salt och svartpeppar
2 msk potatismjöl
1 dl mellangrädde
1 msk smör eller margarin

Bondsallad:
12 körsbärstomater
1 rödlök
1 tetra kokta stora vita bönor (à 380 g)
1 dl svarta oliver
1 burk grillad paprika (à 200 g)
65 g rucola
2 msk rödvinsvinäger
3 msk olivolja
2 skivor vitt bröd

Basilikaricotta:
1 kruka basilika
1 citron (rivet skal)
250 g ricottaost


Kycklingfärsbiffar: Skala och hacka löken.
Blanda färs, lök, tomatcrème, salt, peppar, potatismjöl och grädde. Forma till biffar, 2 per portion. Stek i matfettet i en stekpanna 2-3 minuter per sida eller tills de är genomstekta.
Bondsallad: Dela tomaterna, skala och skiva löken tunt. Skölj bönorna och låt dem rinna av.
Blanda tomater, lök, bönor, oliver och paprika. Vänd ner rucolan.
Rör ihop vinägern med 1/3 av olivoljan och ringla över salladen.
Skär brödet i bitar och rosta dem i en stekpanna med resten av olivoljan tills de är gyllenbruna och knapriga. Toppa salladen med brödet.
Basilikaricotta: Skär basilikan grovt, rör ned den och citronskalet i ricottan och smaka av med salt och peppar.
Servera biffarna med bondsalladen och basilikaricottan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar