Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

fredag 20 december 2013

Clementinkonfekt

Ett recept ur Julgodis för små och stora sockerbagare av Johanna Westman. Dumt att det inte stod i receptet hur många clementiner man skulle ha..men jag behövde 10 stycken. Tyvärr upptäckte jag att jag hade för lite glukos.. när jag redan hade börjat såklart..så dom blev lite lösare i konsistensen än vad de ska vara.. men de var ändå goda.



4 dl saft från färska clementiner (ca 10 st)
3 msk flytande fruktpektin
4½ dl strösocker
100 g glykos ( ca 1 dl)
(ev. ½ tsk apelsinblomvatten)
ca 2 dl strösocker till garnering

Pressa clementinerna i en citruspress. Blanda ut pektinet i clementinsaften och häll det tillsammans med socker och glykos i en tjockbottnad kastrull. Blanda ordentligt och koka till 110 grader. Rör om då och då så att det inte bränner vid. (Häll i apelsinblomvattnet när det kokat klart). Lägg bakplåtspapper i en långpanna och häll upp marmeladen. Låt stelna i rumstemperatur i minst 4 timmar. Vält upp marmeladen på ett sockrat bakplåtspapper och skär den i fyrkanter, ca 2 centimeter stora. Häll socker i en djup tallrik och vänd runt bitarna. Lägg konfekten i en burk och förvara i kylskåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar