Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 27 juni 2013

Marockansk förrätt

Bjöd på denna smarriga förrätten på min marockanska bloggfest! Supergott! Påminner om tapas som jag har ätit förut.. egentligen är jag inte så förtjust i koriander..men jag börjar vänja smaklökarna sakta men säkert.
Detta receptet kommer i alla fall från boken Marocko på ett fat!


Antal portioner: 4

2 pkt frysta räkor, tinade och skalade
1 st röd chilifrukt
3 st vitlöksklyftor
2 tsk färsk ingefära, riven
1 tsk malen spiskummin
1 tsk paprikapulver
4 msk olivolja
3 msk koriander, hackad
salt

Till servering:
citronklyftor
Ett gott bröd

Klyv chilifrukten på längden, ta bort kärnor och väggar och hacka chiliköttet. Hacka vitlöken. Fräs chili, vitlök, ingefära, spiskummin och paprikapulver i olivolja en stund utan att det tar färg. Lägg i räkorna och stek dem i kryddblandningen 2-3 minuter. Räkorna är färdiga när de har en röd färg, det är viktigt att de inte översteks och blir torra. Blanda i koriander och smaka av med salt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar