Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 15 juni 2013

Annikas slottsstek

Fick detta receptet när jag gjorde min praktik. Var länge sedan jag gjorde slottsstek, så det var kul att få ett sånt recept. Det är ju verkligen en klassiker. Jag tänker på min farmor och farfar när jag äter det, dom äter ofta sån mat: Kött, potatis och sås! Gott var det i alla fall! Testa gärna detta receptet!

1-1½ kg kött, tex fransyska
1 msk smör
½ tsk salt
1 gul lök
ansjovisfiléer efter smak (jag tog 4 filéer)
hel vitpeppar efter smak (jag tog ca 10)
hel kryddpeppar efter smak (jag tog ca 5)
1 msk sirap
1 msk ättika 12%
1 lagerblad
minst ½ liter gräddmjölk + buljong

Bryn köttet runt om i en stekgryta. Häll i alla ingredienserna. Koka allt på låg värme i ca 1½ timme, mer kryddor om man vill ha mer sås. Red av såsen. Servera med kokt potatis och eventuellt géle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar