Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 6 december 2011

Laxpudding


Frågade min styvmor vad jag kan göra med all min gravade lax som ligger och väntar i frysen.. Då tipsade hon mig om laxpudding! Det här receptet kommer från min fina bok Nya Annas mat av Anna Bergenström, som jag fick på fjortonårs dagen..
Jag tog mig friheten att byta ut mjölken mot grädde, då jag hade det hemma..plus att det är godare med riktig grädde! Förresten fisk blir man väl smart av va? Nu ska jag återgå till pluggandet nämligen..!

ca 4 port.
300-400 g gravad lax
1 kg råskalad potatis
1 stor finhackad gul lök
1 dl hackad dill
lite vitpeppar
4 dl standardmjölk + 3 st ägg

Skär fisken i tunna skivor. Smörj en ugnssäker form med smör. Skär den skalade potatisen i tunna skivor, Varva de potatisskivorna med lök, dill och laxstrimlor. Låt det vara potatis överst och underst i formen. Vispa ihop ägg, mjölk och lite vitpeppar och häll över. Grädda i 200 grader i ca 1 timme. Servera med skirat smör eller med citronklyftor. Eller både och som jag gjorde!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar