Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 17 september 2020

Mustig kycklinggryta

Ett recept från boken Allt i en gryta av Lisa Lemke. En väldigt god gryta! Men istället för rökt paprika så råkade jag ta nån slags rökt chili... så blev ganska så starkt! Men det var ju bara slarvigt av mig. I receptet står det 4-6 portioner, men trots att jag gjorde det på en ganska så liten kyckling, så fick jag det till 11 portioner! Tycker det ofta är så med recept på grytor, blir mycket mer än 4 portioner.




4-6 portioner (eller...?)

2 röda paprikor

1 orange paprika

1 grön paprika

2 rödlökar

3 vitlöksklyftor 

12 sardellfiléer i olja

130 g urkärnade svarta oliver, gärna Kalamata

1 stor färsk kyckling

2 msk olivolja

2 1/2 msk rökt paprikapulver 

Ca 2 dl vatten

2 burkar konserverade körsbärstomater (a ca 400 g)

Ca 2 tsk salt

1 tsk malen svartpeppar 

1/2 tsk strösocker

Grovhackad persilja

Till servering:

Ris eller risonipasta 

Gott bröd

Kärna ur paprikorna och tärna dem grovt. Skala och hacka rödlök och vitlök grovt. Hacka sardellerna fint och oliverna grovt. Stycka kycklingen i 6-8 bitar, behåll benen. 

Hetta upp en stor gryta eller kastrull med olivolja och bryn kycklingdelarna. Ta upp köttet och fräs sedan lök och vitlök tills det är mjukt. Tillsätt paprika, kyckling, sardeller och paprikapulver och fräs alltsammans. Rör ner vatten, körsbärstomater, hälften av oliverna och krydda med salt, peppar och socker. 

Koka upp och låt sjuda under lock i 45-50 minuter eller tills alla kycklingdelar är genomkokta. Ta upp kycklingdelarna och mixa det som är kvar i kastrullen hastigt. Det ska inte bli en slät blandning utan vätska och grönsaker ska bara gå samman lite. Smaka av med salt, peppar och socker. Lägg tillbaka kycklingen igen, strö över persilja och resterande oliver och servera tillsammans med ris och ett gott bröd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar