Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 19 september 2020

Fiskgryta med lime och kokosmjölk

 Ett recept från Linas matkasse. Lätt att göra och gott!




3 1/2 dl Jasminris

Grönsaker:

1 st Broccoli 

1 Ask Cocktailtomater

Fiskgryta:

1 st Lime

1 burk Kokosmjölk 

3/4 Malen ingefära 

600 g Koljafilé 

1 tsk Olivolja

2 klyftor Vitlök

1/2 msk Vetemjöl 

2 dl Mjölk

1 tärning Grönsaksbuljong

2 tsk Flytande honung 

Svartpeppar

3/4 tsk Salt


1 Koka jasminris enligt anvisning på förpackningen.

2 Grönsaker: Skär broccoli i buketter och skiva stammen tunt. Koka i lättsaltat vatten 3-4 min. Lägg upp i en skål. Dela cocktailtomater och lägg i en skål.

3 Fiskgryta: Tvätta lime ordentligt i ljummet vatten. Hetta upp lite olivolja i en stekgryta och fräs pressad vitlök 1 min. Pudra över vetemjöl och vispa ner mjölk, kokosmjölk, finrivet skal och pressad saft från limen, smulad grönsaksbuljong, malen ingefära och flytande honung. Sjud 3-4 min. Smaka av med lite nymald svartpeppar.

4 Skär kolja i mindre bitar och krydda med salt. Lägg ner i grytan och sjud 2-4 min, tills fisken är klar.

5 Servera fiskgrytan med grönsaker och jasminris.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar