Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 27 september 2020

Italiensk tomatpasta med stekt kycklingbacon och mozzarella

Ett recept från Linas matkasse. Helt okej, men inte superspännande.



4 portioner

360 g Fusilli 

2 frp Kycklingbacon 

2 frp Mozzarella 

Olivolja

Tomatsås:

1 st Gul lök 

1/2 tsk Torkad timjan 

1 frp Krossade tomater 

2 tsk torkad oregano 

3 st klyftor Vitlök

1 msk Olivolja

1 msk Tomatpuré

1/2 dl Vatten

2 krm Salt

1/2 tsk Socker

Svartpeppar

Grönsaker:

2 st Tomat 

1 påse Babyspenat 


Koka fusilli enligt anvisning på förpackningen.

Strimla kycklingbacon. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och stek kycklingbacon 3-4 min. Låt rinna av på hushållspapper.

Tomatsås: Finhacka gul lök och vitlök. Hetta upp olivolja i en kastrull och fräs lök, vitlök och torkad timjan 1-2 min. Tillsätt tomatpuré, krossade tomater, vatten, salt, socker, torkad oregano och lite nymald svartpeppar. Koka 5-6 min.

Grönsaker: Klyfta tomater och lägg i en skål. Lägg upp babyspenat i en salladsskål.

Häll av pasta och lägg tillbaka i pastakastrullen. Blanda tomatsåsen med pastan (det går självklart lika bra att servera pasta och sås var för sig).

Bryt mozzarella i mindre bitar. Servera fusilli med italiensk tomatsås toppat med kycklingbacon och mozzarella. Servera med tomater och babyspenat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar