Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 4 november 2018

Bondsoppa med ruccolaolja 

Ett recept från Linas matkasse. En helt okej soppa, men inget jag kommer att göra igen. 


Ca 4 portioner

1 bakpotatis

1 morot

1/2 purjolök (mörkgröna delen)

Olivolja

2 vitlöksklyftor

1 tsk torkad timjan

1 tsk torkad oregano

1 msk vitvinsvinäger

7 dl vatten

1 tärning grönsaksbuljong

1 frp vita bönor

Ev lite citronsaft

Ruccolaolja:

1/2 frp ruccola

1 citron

1 msk vatten

1 1/2 msk olivolja

2 krm chili flakes

2 krm salt

Till servering:

1 dl matyoghurt 

Skala och tärna potatisen och moroten. Strimla purjolöken. Hetta upp olivolja i en stekgryta. Fräs potatis, grönsaker och pressad vitlök. Tillsätt timjan, oregano, vitvinsvinäger, vatten och buljong. Sjud 10-12 min, tills potatisen är mjuk. Häll av och skölj bönorna. Rör ner i grytan och sjud 1-2 min. Smaka av med lite citronsaft och salt. Ringla ruccolaolja över soppan. Servera med matyoghurt.

Ruccolaolja:

Grovhacka sköljd ruccola och lägg i en mixerbunke. Tillsätt finrivet skal och pressad saft från 1 citron, vatten, olja, chili flakes och salt. Mixa slät med stavmixer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar