Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 10 november 2018

Linssoppa med lime, vitlöksbröd och parmesan

Ett recept från Linas matkasse. Enkelt att göra och gott! Passade perfekt som lunch.


2 portioner

3 morötter

1 gul lök

Olivolja

250 g cocktailtomater 

4 vitlöksklyftor

2 msk tomatpuré

5 dl vatten

1/2 dl creme fraiche

1 frp röda linser (sköljda o avrunna)

1 tärning grönsaksbuljong

1/2 msk paprikapulver

1 tsk socker

1 tsk sambal oelek

1/2 frp surdegspavé

Flingsalt

1 lime

1 frp bladpersilja

3/4 frp riven parmesan

Skala och slanta morötterna. Tärna löken. Hetta upp 1 1/2 msk olivolja i en stekgryta. Fräs lök, morötter och cocktailtomater och 2 pressade vitlöksklyftor 1-2 min. Tillsätt tomatpuré, vatten, creme fraiche, röda linser, grönsaksbuljong, paprikapulver, socker och sambal oelek. Låt puttra fram till servering. 

Dela bröden på hälften. Lägg på en plåt med bakplåtspapper och gnid in brödet med 2 pressade vitlöksklyftor, lite olivolja och lite flingsalt. Rosta mitt i ugnen i 6-7 min.

Mixa soppan slät med stavmixer. Tillsätt rivet skal och pressad saft från limen. Smaka av med salt. Finhacka bladpersiljan. Toppa linssoppan med parmesan och persilja. Ringla över lite olivolja och servera med vitlöksbröd.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar