Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 10 november 2018

Ribbestek med rödkål

Ett recept från boken Husmanskonst av Leif Mannerström. En utav mina favoriter! Så himla gott! Passade på att göra detta till min pappa som födelsedagsmiddag. Uppskattat av oss alla!

Jag hoppade över grönsakerna i ugnen och tog istället kokt potatis till. Mot slutet fick jag även höja upp steken i ugnen och sätta på grillvärme för att få svålen krispig o fin.



4 portioner

1- 1 1/2 kg ribbestek av fläsk, med svål

4 tsk hel kummin

Ett par nävar smålökar

8-10 späda morötter

700 g småpotatisar

Salt och peppar

Till servering:

Rödkål

2-3 dl äppelmos

2-3 msk rivennpepparrot

Skysås

Sätt ugnen på 200 grader. Tillaga rödkålen, om du vill att den skall vara hemlagad. 

Gnid in köttsidorna med salt, peppar och kummin. Var mycket noga med att varken salt eller kryddor kommer på svålen, då blir den nämligen inte krispig i slutändan. Låt steken vila en stund innan du ställer den i ugnen. Lägg steken med svålen nedåt i en braspanna och fyll på med ca 2 cm vatten. Ställ in pannan i mitten av ugnen ca 30 min. eller tills nästan allt vatten kokat in. Vänd steken och sänk temperaturen till 175 grader. Tillsätt ev. en liten skvätt vatten till om det ser ut att brännas vid. Ställ in i ugnen igen ca 1 1/2 timme. Ös den ofta med vätskan från steken. Ugnsbaka grönsakerna direkt i grytan. Skala lökarna. Skala morötterna. Skala och skiva potatisen. Tillsätt grönsakerna runt steken när ca 30 min. återstår av stektiden. När svålen börjar välla upp närmar sig njutningen. Värm rödkålen så att den är varm när steken är färdig. Blanda pepparroten med äppelmoset. Skiva upp steken, salta och peppra på snittytan och servera med rödkål, äppelmos och skysåsen vid sidan om.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar