Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 21 november 2018

Vardagscurry med kyckling

Ett recept jag hittade i nån tidning för längesen. Hade glömt att jag hade sparat receptet, men så hittade jag det här om dagen. Var väldigt lätt att göra och var supergott. Tycker att mango chutney passar bra till!

Jag hoppade över koriandern... men du gör såklart som du vill! 


4 portioner

1 msk malen spiskummin

(1 msk malen koriander)

2 tsk gurkmeja

1 tsk chiliflakes

1 tsk mortlade kardemummakärnor

2 msk olja

2 gula lökar, klyftade

2 vitlöksklyftor, finhackade

2 msk riven ingefära

2 msk tomatpuré

500 g krossade tomater

400 ml kokosmjölk

Salt och honung

1/2 broccoli (125 g)

2 färdiggrillade kycklinglår eller stekta kycklingfiléer

Till servering:

3 dl ris

(1 kruka koriander, grovhackad)

1 lime, i klyftor

Koka riset. Fräs alla torra kryddor i olja under omrörning tills de börjar dofta. Tillsätt lök, vitlök, ingefära och tomatpuré. Stek någon minut till. Häll i krossade tomater och kokosmjölk. Låt småputtra ca 10 min. Smaka av med salt och honung. Skär broccolin i mindre buketter och dra loss kycklingköttet från benen. Lägg broccoli och kyckling i grytan och koka tills broccolin är något mjuk och kycklingen varm. Servera med ris, koriander och lime. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar