Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 24 februari 2018

Stekt strömming med morotssallad

Ett recept från boken Hela Sveriges husman. Stekt strömming äts det alldeles för sällan numera, men tyvärr tycker inte min sambo om det så då blir det extremt sällan jag gör det. Detta var första gången som jag gjorde med denna morotssalladen till och det var väldigt gott! Passade perfekt till! 


Ca 4 portioner

1 kg hel strömming
3 morötter
5 msk olja
2 msk vitvinsvinäger
1/2 msk socker
1 liten vitlöksklyfta
1 dl grovt rågmjöl
2 msk smör och olja
Salt

Skala morötterna. Riv dem grovt. Koka upp olja, vinäger och socker. Pressa i vitlök. Häll lagen över morötterna. Rensa och skölj strömmingen. (Skär små skåror på båda sidor om benet). Vänd strömmingen i rågmjölet och krydda med 1 tsk salt. Stek strömmingen gyllenbrun i en blandning av smör och olja. Servera den stekta strömmingen med morotssalladen och färsk potatis och dill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar