Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 25 februari 2018

Klassisk ärtsoppa och pannkaksbakelse

Ett recept från boken Hela Sveriges husman. Åt detta i torsdags när pappa var här hos oss på besök. Gott! Min sambo är väldigt förtjust i Soldatens ärtsoppa, men jag föredrar faktiskt hemmagjord om jag får välja.



Ca 4 port.

5 dl torkade gula ärter
15 dl vatten + 1/2 msk salt till blötläggning
13 dl vatten + 1/2 msk salt till kokning
1 liten gul lök
2-3 kryddnejlikor
250 g rimmat bogfläsk
1 tsk mejram eller timjan
Salt

Blötlägg ärterna i vatten och salt 6-12 timmar. Häll av vattnet. Häll ärterna i en kastrull med vatten och salt. Koka upp under lock. Skumma av. Skala löken. Stick kryddnejlikorna i löken. Skär bogfläsket i stora bitar. Lägg lök, bogfläsk och kryddor i kastrullen. Låt soppan koka 1 timme. Ta upp fläsket, låt kallna och tärna det. Låt soppan koka ytterligare 30 minuter. Ta bort löken. Tillsätt fläsket. Smaka ev av soppan med mer salt och mejram eller timjan.

Pannkaksbakelse
För 4 personer (8-10 pannkakor)

2 ägg
2 1/2 dl vetemjöl
6 dl mjölk
3 dl sylt (av t ex blåbär och/eller hallon)
1 1/2 dl vispgrädde
Smör
Salt

Vispa äggen med mjölet, hälften av mjölken och 1/2-1 tsk salt till en slät smet. Tillsätt resten av mjölken. Smält 1 msk smör och tillsätt i smeten. Stek tunna pannkakor eller plättar. Varva pannkakor, vispgrädde och sylt på ett fat.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar