Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 24 februari 2018

Kryddig äppelkaka

Ett recept från boken Hela Sveriges husman. Är inte så ofta jag bakar nu för tiden, men ska jag ha middagsgäster så brukar jag försöka anstränga mig lite extra. Denna var i alla fall helt okej, men skulle inte säga att det var någon favorit direkt.


För ca 4-6 personer

4 stora äpplen
1 citron
1/2 dl + 1/2 dl brun farin
1 tsk kanel
1/2 tsk nyriven muskotnöt
7 dl cornflakes
1 dl vetemjöl
100 g smör

Sätt ugnen på 200 grader. Skala, dela och kärna ur äpplena. Skär dem i tunna skivor. Lägg dem i en ugnssäker form, tex pajform. Pressa över citronjuicen. Blanda 1/2 dl brun farin med kanel och muskot. Strö blandningen över äpplena. Krossa cornflakes och blanda med mjöl och 1/2 dl brun farin. Hacka i smör och smula till en grynig massa. Detta går lätt i en matberedare, men det går lika bra att krossa i en bunke eller plastpåse. Strö blandningen över äpplena. Ställ formen mitt i ugnen och grädda ca 30 minuter, eller tills det bubblar och ser knäckigt ut runt kanten av formen. Låt svalna ca 15 minuter. Servera äppelkakan med vaniljglass eller vaniljvisp.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar