Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 30 oktober 2016

Hemmagjord pasta

Har länge tänkt att jag borde testa att göra hemmagjord pasta och nu blev det äntligen av! Fick låna en pastamaskin av en kompis så gjorde jag och min far pasta! 


Du kan göra pastan för hand men det underlättar mycket med en manuell pastamaskin. Välj enbart vetemjöl eller byt ut en del mot durumvete, vilket gör degen mer svårarbetad. Se därför till att använda minst hälften vanligt vetemjöl.

Detta behövs för 4 personer:

300 gram mjöl

3 stora ägg

2 msk olivolja

Salt

 

Gör så här:

1. Vispa ihop ägg och olivolja.

2. Blanda mjöl och salt. Placera i en hög på arbetsytan eller i en skål.

3. Gör en grop i mjölet och häll i äggblandningen.

4. Börja vispa i äggblandningen och vispa ner mjölet från sidorna allt eftersom tills allt är blandat.

5. Knåda degen väl på stor arbetsyta av trä eller marmor (alt gör degen i matberedare).

6. Tillsätt mer mjöl om så behövs tills degen är mjuk och smidig, men inte kladdig.

7. Låt degen vila 30 min i en öppen plastpåse eller under handduk.

8. Fäst den manuella pastamaskinen så den står stadigt.

9. Ställ in maskinen och veva igenom degen. Följ instruktionen som hör till din pastamaskin.

10. Lägg de färdiga plattorna på en handduk.

11. Låt torka ca 10 min om degen skall skäras. Täck över den om den skall fyllas.

12. Nu kan du skära och forma pastadegen antingen med hjälp av pastamaskinen eller med kniv och degsporre.

13. Lägg den färdigskurna pastan på mjölad handduk och låt dem torka högst 10 min före kokning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar