Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

tisdag 11 oktober 2016

Blodpudding

Ett recept från Per Morbergs bok Morberg lagar husmanskost. Egentligen tycker jag inte om blodpudding, men ville göra något lite extra till min sambo när han fyllde år. Och jag kan erkänna att till och med jag tyckte att det var gott! Gästerna var verkligen stormförtjusta kan jag tillägga, fick massor med beröm! 
Sen kan jag erkänna att det va lite halvläskigt att stå och vispa blod... men resultatet blev ju verkligen bra!


12 port.

1 liter grisblod
1 gul lök
1 syrligt äpple
50-100 g späck
7 dl köttbuljong
7 dl rågmjöl
1 dl smält smör
1 dl sirap
1/2 tsk malen kryddpeppar
1/2 tsk kryddnejlikor
2 tsk mortlad mejram
1 tsk malen ingefära
1 msk salt
Rapsolja till formen

Tillbehör:
Sidfläsk
Smör till stekning
Äpplen
Rödlök
Råsocker
Lingon + socker

DAG 1:
Värm ugnen till 200 grader. Skala och finhacka lök och äpple. Finhacka späcket. Sila blodet och vispa det ordentligt med buljong och mjöl. Tillsätt smör, sirap och alla kryddor under fortsatt vispning. Tillsätt äpple, lök och späck. Provstek eventuellt en klick smet för att se om den är tillräckligt kryddad. Olja in två avlånga brödformar á 1 1/2 liter. Fyll dem med smeten till 1 cm nedanför kanten. Täck med folie och ställ formarna i hett vattenbad. Grädda blodpuddingen i 1-1 1/2 timme. Prova med en sticka, den ska vara torr. Vänd blodpuddingen upp och ner när den är klar och lägg den i press över natten (med tyngd på formen).

DAG 2, vid servering:
Stek sidfläsket. Skär blodpuddingen i centimetertjocka skivor och stek dem i smör och fettet från fläsket. Skiva äpplena och ta bort äppelkärnorna. Skala och skiva rödlöken. Stek äpple och lök i smör och tillsätt lite råsocker. Servera blodpuddingen med fläsket, äppelblandningen och rårörda lingon. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar