Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

torsdag 18 juni 2015

Kålpudding till Christer

Ett recept från boken Nya Annas Mat av Anna Bergenström. Receptet hette så, men jag sa "Kålpudding till Erik" när sambon kom hem från jobbet. Hur som helst så var det gott! Klassisk husmanskost gillar jag!


600-700 g nötfärs
Ca 900 g vitkål
1 stor purjolök
1 stor gul lök
1 liter vatten + 2 tsk salt
2-3 msk smör
3 dl kokspad från kål och lök
3/4 dl ströbröd
2 ägg
1,5-2 tsk salt
Ca 1/2 tsk mald svart- eller vitpeppar

Börja med vitkålen. Skär bort rotstocken och ta eventuellt bort de yttersta, grövsta bladen. Skiva kålen (ca 2,5 cm) och skär den sedan tvärs över i sockerbitsstora "bitar". Skala och grovhacka löken. Skölj och grovstrimla purjon. Koka upp vatten och salt i en stor kastrull ( minst 3-liters). Lägg i kål, purjo och lök hack och koka under lock i ca 5 minuter. Låt sedan det hela rinna av i ett durkslag men spara 3 dl av kokspadet. Bryn sedan grönsakerna på ganska stark värme men i så lite fett som möjligt. Låt dem svalna av. Värm ugnen till 200 grader. Smörj en rejält stor gratängform med lite mjukt smör. Mät upp ströbröd i en bunke, slå på 3 dl kokspad från grönsakskoket. Låt svalna. Rör sedan ner köttfärsen, äggen, salt och peppar. Lägg sist i de frästa grönsakerna. Blanda allt (enklast med händerna) till en lös färssmet. Lägg färsen i formen och platta till så att det blir ett jämntjockt lager. Grädda kålpuddingen mitt i ugnen i ca 1 timme. Servera med kokt potatis, rårörda lingon och brunsås. 

1 kommentar:

  1. Detta är världens bästa, godaste och enklaste kålpudding att tillaga. Jag har jättemånga års erfarenhet. Stort tack Anna

    SvaraRadera