Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 17 juni 2015

Hemmagjord senap

I ett annat recept jag gjorde här om dagen så skulle det vara senapsfrön i, då kom jag på att jag skulle testa göra lite hemmagjord senap!
Blev väldigt god, påminner om skånsk senap.


  • 52 g gult senapsfrö, 2 påsar
  • 26 g brunt senapsfrö, 1 påse
  • 1,5 dl vatten
  • 2 msk senapspulver
  •     2 msk socker
  •     1 tsk salt
  •     2 msk vitvinsvinäger
  •     0,5 dl solrosolja eller annan neutral olja

Apelsinsenap:

  • 2 tsk finrivet apelsinskal
  • 1 msk apelsinsaft

Chili- och honungssenap:

  • 0,5 urkärnad finhackad röd chili eller 2 tsk chiliflakes
  • 2 msk honung

Sjud senapsfröna i vattnet cirka 5 minuter.

Tillsätt resten av ingredienserna. Mixa med stavmixer till en lagom slät konsistens. Nu har du den naturella senapen. Smaksätt enligt nedan. Alla tre varianterna håller flera månader i kylskåp.

Apelsinsenap

Riv apelsinskalet ner i senapen. Pressa i saften. Blanda väl.

Chili- och honungssenap

Hacka chilin, lägg i senapen. Häll i honungen. Blanda väl.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar