Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

lördag 25 april 2015

Röd linssoppa

Ett recept ur boken Nya Annas Mat av Anna Bergenström. Gjorde denna mest för att jag inte orkade gå och handla och hade ingredienserna till denna hemma.. Det blev inte superäckligt, men inte särskilt gott heller. Ska jag vara ärlig så ser den inte så aptitlig ut heller.. Ser ut som något jag redan har ätit...!


Ca 4 port.

1 stor finhackad gul lök
1-2 msk olja eller smör
1-2 tsk paprika pulver
3 dl röda linser
1  1/4 liter svag buljong
2 råskalade tärnade potatisar
Ca 2 msk tomatpuré 
1 tsk salt + lite svartpeppar

Fräs löken i en kastrull på låg värme och få i så lite fett som möjligt. Löken ska inte få färg, bara bli lite genomskinlig. Pudra över paprikapulver och rör om. Tillsätt alla övriga ingredienser och koka soppan sakta under lock i ca 30 minuter eller tills potatis och linser mosat sig. Servera soppan med bröd och ost.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Du har glömt det viktigaste med soppan (som Anna också skriver i sitt recept.) Stora klyftor av citron ska ställas på bordet till att pressa över soppan i tallrikarna. Annars blir den smaklös. Lycka till!!🌿

    SvaraRadera