Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 29 januari 2014

Bulgarisk yoghurtsoppa

Fick detta receptet genom kommentarsfältet på bloggen här om dagen. Blir så himla glad när vilt främande människor engagerar sig och delar med sig av recept till mig. Uppskattar det verkligen! Det är ju det som gör att jag hela tiden testar en massa nya recept! 
Hur som helst så vet jag att detta ser ut som en skål med yoghurt som ska ätas till frukost.. Men låt dig inte luras av det, för den var enkel att göra och väldigt god! Perfekt att ha som förrätt eller som en enkel lunch på sommaren! (Gärna med gott bröd till!) 




ca 4 port.

2 st gurka
1 liter yoghurt, (fet och kraftig t.ex bulgarisk el. turkisk)
4 st vitlöksklyftor
1 tsk vitvinsvinäger

0,5 dl solrosolja, eller rapsolja
salt
2 dl vatten, kallt
0,5 dl dill, hackad
1 dl valnötter, hackade

Det här är en kall soppa som ska smaka mycket vitlök. Serveras bäst med några isbitar och svalkar gott en het sommardag.

Blanda yoghurt med pressad eller riven vitlök, vinäger, olja och salt – vispa ordentligt. Skölj och tärna gurkan och blanda ned i yoghurten, hacka dillen och tillsätt även den. Häll i kallt vatten och servera. Toppa med hackade valnötter. Hårdrostade, skivade, mandlar är också gott, istället for valnötter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar