Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

söndag 20 oktober 2013

Kålpudding

De hade kålhuvuden för 1 krona styck på flygis när jag va där och handlade... Kom då på att jag borde testa göra kålpudding! Det va så länge sen jag åt det att jag inte ens minns när det va.. Många år sen i alla fall! Hur som helst så var det gott! Gillar klassisk husmanskost! Men tycker nog att det va aningen mycket kål.. Hälften hade nog räckt, så kunde man haft lite mer köttfärs istället. 

Ska testa göra kåldolmar också nån dag snart! 



0,75 kgvitkål
1 mskljus sirap
400 gramköttfärs
0,5 tsksalt
1 krm svartpeppar, malen
1 krm kryddpeppar, mald
1 tärning köttbuljong
3 dl vatten

1. Strimla vitkålen och bryn den lätt i smör. Rör ner sirapen. Låt kallna. 

2. Blanda köttfärsen med salt och kryddor. Sätt ugnen på 175°. Blanda färs och kål.

3. Lägg blandningen i en ugnssäker form. Lös upp buljongen i vattnet. Häll över buljongen. 

4. Stek kålpuddingen i ugnen 40-50 min. Servera med kokt potatis, brunsås och lingonsylt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar