Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 23 oktober 2013

Anders krämiga fläsklägg


Fick detta receptet för ett tag sedan, men det har fått vänta eftersom jag inte hade någon maggi. Visste inte ens va det var för något först.. men så hittade jag det i en utländsk butik. Skulle säga att det är lite som flytande buljong ungefär.. smakar nästan som worchester sås. Hur som helst så var detta grymt gott!! Så trist att bilden inte ser så tilltalande ut... för jag lovar, det var verkligen supersmarrigt! Så snälla testa detta och låt dig inte luras av att det ser trist ut!


Ca 1 kg rimmat fläsklägg eller hel karré
1 stor gul lök
2 morötter
2 lagerblad
1 tsk cayennepeppar
3 msk paprikapulver
(2 -3 msk kummin, hel)
4 dl crème fraiche
Peppar
2 vitlöksklyftor
1 msk Maggi
Maizena för redning
6 dl kokt ris

Koka upp vatten och låt läggen/karrén sjuda med lök, lagerblad, morötter och skumma av. Efter du skummat kan du tillsätta paprikapulvret, vitlöken, cayennepepparn (och kumminen) och låt puttra i ca 2 timmar tills köttet faller från benet.

Koka ris och låt svalna. Rensa av köttet och skär i tuggvänliga bitar och ta tillvara på ca 4 dl av kokspadet och blanda ner i crème fraiche, lite paprikapulver, någon tsk cayennepeppar och Maggi med köttet och red av med maizena och smaka av, det ska smaka av hel kummin annars tillsätt lite till. Låt småputtra i ca 15 minuter och blanda ner det kokta riset det skall vara som en krämig blandning tänk risotto.

2 kommentarer: