Snälla ge mig recept som du rekommenderar så att jag kan fortsätta

onsdag 23 oktober 2013

Amerikansk pumpapaj

Har länge tänkt att jag vill testa göra pumpapaj.. Och nu såg jag att det fanns pumpor inför halloween så då passade jag på! Tyvärr så måste jag säga att jag blev lite besviken.. Den va inte så god som jag trodde att den skulle va. Lite konstigt slemmig i konsistensen också. 




250 gram vetemjöl
1 msk socker
0,25 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
175 gram smör
0,25 dl vatten
4 st ägg
5 dl pumpapuré
2,5 dl grädde
1 tsk kanel
0,5 tsk ingefära
0,25 tsk nejlikor, malda
1,5 dl socker
1 dl valnötter eller pekannötter

8 - 10 bitar

1. Lägg mjöl, socker, bakpulver och vaniljsocker i en matberedare. Blanda allt genom att mixa en kort stund.

2. Lägg i smörbitarna och ”pulsa” tills blandningen är grynig. Häll i vatten med motorn på. Kör tills det blir en deg. Lägg i plastfolie i kyl ca 30 minuter.

3. Värm ugnen till 160 grader.  Klä en form, 20 cm i diameter och 4 cm hög, med degen. För grädda i 10 minuter till.

4. Gör fyllningen under tiden. Vispa ner ett ägg i taget i purén. Häll i grädden och vispa lite till. Rör i kryddor och socker. Häll i pajskalet och grädda i ca 45 minuter tills fyllningen är fast.

5. Dekorera pajen med valnötter eller pekannötter. Servera gärna med vispad grädde.




2 kommentarer:

  1. Ibland går det att få tag i pumpapuré på burk. Typ Ica-Maxi. Det brukar bli bra blandning.
    Gott med lite juliga smaker i.
    Minns dem som väldigt goda från USA.
    Men de gör ju sällan saker från grunden.
    /märta

    SvaraRadera
  2. tack för tipset! men det gick bra att göra purén själv också! håller med, mycket färdiggjort i USA..

    SvaraRadera